Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Vlaamse overheid zal klachten efficiënter behandelen

Het Vlaams Parlement heeft woensdag een decreet goedgekeurd dat ervoor moet zorgen dat de Vlaamse overheid klachten van burgers nog efficiënter zal behandelen.

De stemming woensdag kwam er precies tien jaar na de goedkeuring van het eerste klachtendecreet. Dat maakte dat burgers die ontevreden zijn over de werking van de Vlaamse overheid daarover een klacht konden indienen.

Dat klachtensysteem werkt goed, blijkt uit een evaluatie. Op tien jaar tijd zijn een kwart miljoen klachten ingediend. De afhandeling ervan zorgde voor een beter werkende en klantvriendelijke overheid.

Toch zijn er nog verbeteringen mogelijk. In sommige administraties ontbreekt een concrete werkvorm of procedure, wat in de praktijk leidt tot een louter formele opvatting van de klachtenbehandeling.

Het nu gestemde decreet moet daaraan verhelpen. Per beleidsdomein komt er een centraal punt voor de rapportering van klachten, zoals dat nu bij de domeinen Financiën en Onderwijs al het geval is.

Deel dit artikel